Sagem,TomTom, KPN, Q-free, Siemens en NXP. Een greep uit de tientallen
kandidaten voor de aanbesteding van het project voor de kilometerheffing.

Minister Camiel Eurlings trekt 3,5 miljard euro uit om er voor te zorgen dat
alle technische ondersteuning voor het zogenoemde kilometerprijsrijden in
2012 gereed is.

Keiharde concurrentie
En dat betekent keiharde concurrentie. Van software tot elektronicabedrijven,
iedereen lijkt een graantje te willen meepikken van het meest prestigieuze
kilometerheffingsproject ter wereld.

De bedoeling is dat ruim 9 miljoen auto’s en vrachtwagens na 2012 een kastje
krijgen, dat registreert hoeveel kilometers de automobilist rijdt, op welke
wegen en op welk tijdstip. Een softwaresysteem koppelt deze gegevens aan de
milieukenmerken van de auto, en berekent zo de prijs van de rit. Vervolgens
worden de gegevens doorgestuurd naar een inningsbureau. De overheid denkt op
deze manier 9 miljard euro aan belasting op te strijken, andere vormen van
autobelasting worden afgeschaft.

Aanbesteding opgesplitst
Om de start van dit systeem te garanderen besteedt de overheid de bouw van de
eerste 260.000 kastjes uit in een zogenoemd garantiespoor. De
aanbesteding is opgesplitst in vijf onderdelen, van de bouw van het kastje
tot aan de systeembeveiliging.

"Daar hebben we voor gekozen om de concurrentie te optimaliseren",
vertelt woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat Willem
Boonekamp. "Als alles goed loopt kunnen door de overheid
gecertificeerde bedrijven in het hoofdspoor zelf de kastjes en
bijbehorende diensten leveren, en heeft de overheid slechts een
controlerende taak."

Siemens kandidaat
Een van de bedrijven die hopen een onderdeel van de aanbesteding binnen te
slepen, is elektronicaconcern Siemens. "Wij hebben al ervaring opgedaan
in Duitsland en in Slowakije, waar we vergelijkbare kastjes bouwden voor het
vrachtverkeer. Door onze ervaring zijn we nu één van de laatst overgebleven
zeven kandidaten", vertelt projectmanager Bart Vuijk.

De techniek van het kilometerprijsrijden is volgens hem niet nieuw. "Maar
de schaal waarop Nederland aan de slag gaat met dit systeem, dat is echt
uniek." Voor Siemens is het project heel belangrijk. Vuijk: "Wij
kunnen niet alleen tientallen miljoenen euro's verdienen, maar ook nog meer
relevante ervaring opdoen."

Ook NXP ruikt kans
Een andere partij die kans maakt flink te verdienen aan het
kilometerprijssysteem is chipfabrikant NXP - een voormalig onderdeel van
Philips. NXP deed eerder dit jaar een proef met kilometerprijsrijden in
Eindhoven.

NXP schat dat de kastjes zo'n honderd euro kosten, maar op de bouw van de build
in equipment
zet het bedrijf niet in. Projectleider Maurice Geraets: "Wij
zijn momenteel samen met een ander bedrijf - ik kan de naam niet noemen - de
enige kandidaten voor de bouw van de smartcard in het kastje, die de
autobestuurder identificeert."

Interesse uit buitenland
Volgens Geraets kan het hele Nederlandse bedrijfsleven profiteren van het
systeem. "Het buitenland toont zich nu al zeer geïnteresseerd. Daarmee
kan het kilometerprijssysteem een ontzettend belangrijk exportproduct
worden. En door de invoering kunnen bedrijven allerlei nieuwe applicaties en
diensten aanbieden. Denk aan de E-Call (emergency call), waarbij een chip
bij een ongeluk een signaal uitzendt naar hulpdiensten. Al met al is het
kilometerprijssysteem fantastisch voor het bedrijfsleven."

Medio 2010 zal duidelijk worden met wie de overheid daadwerkelijk in zee gaat
om de eerste kastjes te bouwen.

Lees ook:

Opinie Mathijs Bouman: Kilometerheffing: een prima idee

'Kilometerheffing bespaart zakelijk rijder geld'

Kastje kilometerheffing klaar voor gebruik

Wat verandert er voor automobilisten?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl